Dospelý človek je ten, kto sa stal celistvým. Ten, kto už dôverne pozná obdobia kola života a všetky plne s láskou prijal: jar, leto, jeseň, zimu – vodu, vietor, oheň, zem.
V zemi a zime sa stretá koniec so začiatkom. Jar je detstvo až mladosť. Leto je mladosť až zrelosť. Jeseň je zrelosť až staroba. Zima je staroba až smrť a zároveň obdobie bábätka pred jeho narodením, v maternici, v tom milujúcom priestore, kde nie je rozdiel medzi ním a všetkým. Jar sa nesie v živle vody, leto letí vo vetre, jeseň planie ohňom, zimou klesáme k zemi.
Kolobehy sa zanorujú, menšie kolá sú obsiahnuté vo väčších. Od zeme po nebo a späť – závitnica závitníc. Tep srdca – nádych a výdych – deň a noc – mesiace, roky, životy človeka, stáročného stromu či celého lesa… Dospelý človek je ten, ktorý aspoň dva razy zažil celé kolo a vedome prešiel bránou konca a začiatku.
Bránou smrti
Že je takých málo? Áno, dnes je takých málo. Málo je tých, ktorí súcitili so zomierajúcim človekom. Málo je takých, ktorí sami stáli na hrane, ktorých vedomie opustilo telo a vrátilo sa. Tých, ktorí prešli prahom zmeny a vrátili sa do iného tela… Tých, ktorí opustili svoje detské telo a detskú skutočnosť – tých, ktorí sa vrátili do tela a do skutočnosti dospelého človeka.
Smrť je zmena a zmena v pravý čas je liečivá. Oproti tomu, nemoc je známkou toho, že človek nie je v súlade s pravdou a s prúdom života – že vzdoruje zmene, ktorú vír času nesie – že ustrnul, stuhol a trpí. Choroba je príbeh zmeny, zmeny z jedného stavu do druhého. Zo stavu, v ktorom si možno uviazol, v ktorom si sa pozabudol, do stavu nového, zdravšieho, živšieho, vedomejšieho.
Dôležité životné zmeny boli vždy v minulosti sprevádzané obradmi prechodu. U všetkých prírodných národov boli v ich duchovne ukotvené miestami pomerne drsné postupy, ktoré mladého človeka viedli zážitkom smrti. Mohlo to byť požitie rastliny, takej, ktorá môže byť jedom, ak sa jej človek bude brániť – a ktorá môže byť rovnako aj liekom, ak sa jej človek s dôverou oddá. Pomôže mu prejsť zážitkom smrti bez toho, aby musel stratiť telo.
„Obřady přechodu se praktikují v období zásadních změn života jedince nebo kulturního společenství. Jejich načasování se shoduje s významnými fyziologickými a sociálními přechodnými etapami, jako jsou narození dítěte, obřízka, dospělost, sňatek, menopauza a umírání. Podobné obřady se pojí se zasvěcováním do stavu válečníka, přijímáním do tajných společenství, slavnostmi změn přírody během roku, léčebnými ceremoniemi a geografickými přesuny lidských skupin.“ – MUDr. Stanislav Grof. Psychologie budoucnosti. Poznatky a poučení z moderního výzkumu vědomí. Strana 23.
Spoločný celok
Prejdúc smrťou, uzatvoriac kolo života, človek sa znovu rodí – teraz však už ako dospelý. Ako ten, kto videl celok – ako ten, ktorý bol celkom častí a časťou celku zároveň. Povstal vedomý človek, taký, ktorý ctí to, čo nás spája. Takýto človek neverí. On vie… Vie, že celok jestvuje. Vie, že on sám je celok. Že my všetci sme celok. Že Zem je živý celok, ktorého sme všetci súčasťou. Vie, že Vesmír je celok, a že Boh je celok možných vesmírov.
Spravovať veci spoločné a spoločenské je možné len s vedomím celku a časti. Zrelý človek si uvedomuje to, čo nás spája. Uvedomuje si to, čo je nám spoločné. Dospelý človek si dokáže zastať hranice celku, vie celok aj seba uchrániť. Dokáže spolupracovať ako časť s inými časťami. Pokora, úcta, česť, cnosti… Láska, súcit, vedomie, oddanie i vedenie, dávanie aj prijímanie… Dary i rany. Úplne všetko má svoje miesto a zmysel – keď uzrieš Svet za prahom.
Muži a obrady prechodu
Pôvodné duchovná všetkých so zemou a prírodou spätých národov mali v sebe ukotvené obrady, ktoré chlapcom a mladým mužom pomáhali prejsť prahom dospelosti. Pomáhali im prekonať samého seba, stať sa niekým a ničím zároveň: pokoriť sa, vzdať sa, pustiť sa a v obradom vypätí zomrieť – znovu sa zrodiť ako samosprávny dospelý muž – ako riadny člen spoločenstva – ako uvedomelý správca kúska Zeme. Náboženstvo patrilo mužom – duchovno v zmysle predstáv o spoločenskom a prírodnom poriadku, v zmysle viery v zákon a v zmysle posvätnej úcty bolo vecou mužov. To neznamenalo, že by ženy boli z vylúčené, alebo že by muži boli dôležitejší či nadradení ženám. Duchovno slúžilo mužom, pretože oni sú síce telom silnejší, duševne sú však slabší. Majú sklon skryť sa pred pravdou, citom a smrťou, kryť sa hrubou silou, osobnosťou, obrniť sa odstupom a namyslenosťou – a stratiť tak spojenie so širším celkom, ktorého sú súčasťou.
Mladí muži potrebovali pomoc určiť pevné hranice a zároveň pomôcť týmito hranicami prejsť – prekonať vlastné obmedzenia – obradne prejsť bránou k vedomiu celku, k vedomiu Zeme a Boha. Muži potrebovali celistvú duchovnú kultúru, aby ich sprevádzala kolom života, aby ich previedla cez všetky živly a smery Sveta – aby im pomohla prijať zmenu a dostať sa cez seba samých.
Ženy a smrť
Oproti tomu, ženy prechádzali bodom konca a začiatku v kolobehu života prirodzene v súvislosti s materstvom. Počas tehotenstva a pôrodu žena priamo čelila tvárou v tvár smrti. Aby pôrod prebehol zdarne, musela sa oddať prírodným pochodom, musela sa poddať prúdu života. Cesta nového života viedla ženu k smrti toho, čím bola, k rozplynutiu samej seba v pravzore matky. Pôrod potom býval pomerne hladký a žena ho nepociťovala ako utrpenie. Nastávajúca matka ho prirodzene prežívala v zmenenom a rozšírenom stave vedomia a dokonca mohol byť doprevádzaný orgazmom. Vtedy, keď sa žena vyladila, povolila, plne sa otvorila tomu, čo prichádza a čo ňou prechádza – smelo, s dôverou v seba, v dieťa, život a Zem, s dôverou v svojho muža. Žena musela na čas zanechať svoju osobnosť, plne prijať život ako dobrý a stať sa načas Veľkou Matkou, inak by pôrod nemusela prežiť.
„Keď ide o pôrod, jestvuje prosté živočíšne pravidlo – čím väčší strach nastávajúca matka má, tým dlhšie pôrod trvá; čím je uvoľnenejšia, tým porodí rýchlejšie. Keď sa dieťa narodí, je asi hodinu úplne bdelé. Napriek vyčerpaniu z toho, že bolo pretlačené pôrodnou cestou, má otvorené oči a díva sa na svet okolo seba. Ak bola matka po pôrode vedenom zastaraným nemocničným spôsobom typu ‚tlačte, tlačte‘ úplne vyčerpaná, bola pochopiteľne príliš slabá a zmohla sa len na rýchly pohľad na dieťa a potom klesla do lôžka. Ak však má za sebou menej bolestivý pôrod a nebránia jej v tom odborní pomocníci, môže mať celkom prirodzenú chuť maznať sa s dieťaťom v náručí a láskyplne sa mu dívať do tváre. Aj dieťa sa pri tom díva na ňu a prvá kúzelná hodina vytvorí medzi nimi silné puto.“ – Desmond Morris. Lidský živočich. Str. 162.
Dnes však ani ženy nedospievajú, pretože o pôrod sa stará umelá matica – postará sa oň nemocnica. Nie je to žena, kto rodí dieťa – porodia ho namyslení lekári štítiaci sa smrti za každú cenu. Ženy sa takto vyhnú prechodu. Vlastne sa plne matkami nestávajú. Nemusia sa oddať Veľkej Matke aby prežili – naopak, ocitnú sa v polohe trpnej detskej závislosti na umelej matici – na nemocnici. Narodené dieťa potom vyrastá bez plnohodnotnej matky a trápi sa: urevané a neprítomné, nemocné a nenaplnené.
Žena, ktorá sa plne neodovzdala materstvu, má sklon v polohe matky uviaznuť: čím celá nie je, tým totiž ani nedokáže prestať byť. Pre takúto ženu je ťažké polohu matky opustiť a znova sa stať manželkou, sestrou, či neskôr babou – vedmou. Matka má totiž opodstatnenie len vo vzťahu k bábätku, ku kojencovi. Zo žien sa dnes v nemocniciach stávajú namyslené slúžky v područí matíc. Sú ovládané strachom zo smrti, povrchne sa stotožňujú s úlohou matky a ustrašene „mamičkujú“ všetko, čo príde: nie len svoje deti, aj svojho manžela, zaťa či psa.
Neživí-nemŕtvi: duchovia a matice
Naša civilizácia, ako aj spoločenská správa, je založená na umelých maticiach. Niekedy tieto ľudské matice slúžili ako medzistupeň: prevádzali mladého človeka počas jeho dospievania. Viedli ho odpútaním sa od svojej pokrvnej matky a rodiny, pomáhali mu zapojiť sa do širšej spoločnosti a stať sa plnohodnotnou súčasťou živého celku krajiny. Spoločenské matice – spoločnosti – nás pôvodne prevádzali k šťastnej účasti na hre stvorenia na Zemi.
Spoločenské matice, to sú spoločnosti, ale aj zmluvy, zákony, dohody, spoločenské zvyklosti a myšlienkové vzory: sú to súčiastky ducha, ktoré riadia a ovládajú ľudí a hmotu. Dnes sa však matice vzdialili tej dôležitej úlohy, ktorú niekedy mali. Namiesto toho, aby nás sprevádzali vnútorným prerodom do širšieho Sveta a pomáhali nám spravovať Zem – ony tento náš prechod brzdia. Predpisovo nás chovajú, ovládajú a starajú sa o nás – berú nám tak našu vlastnú zodpovednosť o vývoj seba a svojich blízkych. Chránia nás pred smrťou a zmenou. Držia nás v napätí, z ktorého sami žijú – sajú nám tak silu.
Zadržujú nás v polohe detí, pretože vtedy nás dokážu ovládať. Vtedy sme ich nevedomými otrokmi. Potrebujú nás, sme ich ľudské zdroje – čerpajú z nás silu pre svoj chod. Vlastné nadšenie a životnú silu už totiž stratili, príliš sa vzdialili od zmyselnosti, od života, od Zeme a Slnka – od Zdroja. Aby im to celé prešlo, udržujú ľudí v nevedomosti: zastrierajú skutočnú Zem, tú dokonalú sieť vzťahov, tú dušu a pravdu, ktorej sme súčasťou – nahrádzajú a prekrývajú ju vzťahmi umelými a formálnymi.
Tieto nemocné matice sú prepletené duchmi, ktorí odmietli zomrieť – duchmi, ktorí odmietli prejsť bránou smrti. Neživé-nemŕtve matice môžu mať podobu nemocnice, školy, korporácie či inštitúcie. Ovládnu mladého človeka, posadnú ho a zabránia mu nájsť vlastný stred – zabránia mu, aby sa chopil vlastného života – aby uzrel svoje poslanie na Zemi. Uväznia ho a čerpajú z neho silu. Držia ho v napätí a strnulosti. Vedú jeho pozornosť preč od seba samého. Nútia ho sústrediť sa na cieľ, na vonkajšok, na časť – a nevidieť tak celok. Prvoradým celkom je človek sám – on sám a jeho vnútro.
Posadnutí ľudia sú nevedomí a slabí – aj ak si o sebe myslia presný opak. Nevidia skutočnosť, nevidia pravdu – vidia to, čo si myslia. Upäté predstavy im zastreli zrak a mátajú ich ako duchovia. Ľudia, ktorí žijú v ustavičnom napätí a konajú nie z polohy radosti, ale častejšie z polohy obáv, títo ustrnuli v polohe nemocných detí, v polohe obetí. Zdraví a celiství dospelí ľudia sa duchov neboja, oni dôverujú životu a zmene a vedia, že smrť je súčasťou kola života – že je to prerod do nového Sveta.
Celistvé rodné duchovno
Môže sa zdať, že nás dnešné duchovno – tá dnešná spotrebná a povrchná masmediálna monokultúra – ženie do otroctva a krízy. Pôvodne však bolo duchovno dobré, pôvodne bolo celistvé, bolo v súlade s dušou. Bolo späté s obradmi prechodu v podobe spoločenských spôsobov, zvykov a obradov, v podobe piesní a bájí, ktoré naše spoločenské spôsoby dopĺňali. Pôvodné duchovno patrilo k živej Zemi. Bolo to prírodné – rodné duchovno, ktoré nás sprevádzalo vlastným prerodom v súlade s premenami vlastného života, času Zeme a prírody. Pomáhalo nám dospieť k vedomiu celku, k nájdeniu samého seba – k uzemneniu, k slobode a dospelosti. Pomáhalo človeku dospieť k bodu, keď duchovno už sám nepotrebuje, ale vie ho používať na sprevádzanie ďalších. Je výzvou nášho veku obrodiť našu kultúru, naše duchovno – aby sa znovu stalo živým a rodným.
„Rituály přechodu zahrnují vysoce účinné techniky měnící stav vědomí, jež vyvolávají z psychologického hlediska převratné zážitky, jejichž výsledkem je vyšší úroveň integrace. Tyto zážitky psychické smrti a znovuzrození jsou chápány jako umírání ve staré roli a zrození do nové. Například, při iniciačních obřadech pohlavní zralosti umírá chlapec či dívka a rodí se dospělý jedinec se všemi právy a povinnostmi, které tento nový stav s sebou přináší. Ve všech těchto situacích jedinec nebo sociální skupina opouští jeden způsob existence a vstupuje do zcela nových životních okolností.Jedinec, jenž prošel zasvěcením, již není tou samou osobností jako na začátku iniciačního procesu, jelikož podstoupil hlubinnou psychospirituální transformaci a získal osobní kontakt s posvátnými rozměry bytí, nový rozšířenější světový názor, hlubší pochopení sebe sama a jinou stupnici hodnot. To vše je výsledkem záměrně vyvolané krize, která se dotýká samotné podstaty existence zasvěcovaného, přičemž může jít o převratný, děsivý a chaotický zážitek. Rituály přechodu jsou tudíž dalším příkladem situací, kdy dočasný zmatek a rozvrat vede ke zdravějšímu a kvalitnějšímu životu.“ – Stanislav Grof. Psychologie budoucnosti. Poznatky a poučení z moderního výzkumu vědomí. Strana 23.
Znovuzrodenie
Kláštory raz slúžili pre prechod znovuzrodením. Budhisti učia: čistá myseľ, zbaviť sa predstáv, zbaviť sa ducha. Čo potom ostane? Cit, súcit, vyvstanú vzťahy a duša. Závoj myšlienok sa rozplynie, pravda sa vyjasní. Podobne pôsobil u raných kresťanov, ktorí sa stretávali v jaskyniach, krst: očistenie vodou, zmytie predstáv, aj tých o Bohu! Oddanie a prekonanie samých seba, rozplynutie svojej osobnosti v tme jaskyne, v hĺbke a pokoji Matky Zeme.
Čo ti potom ostane? Láska. Ostane ti prostý vzťah, bez predstáv a očakávaní, čistý vzťah všetkého so všetkým, vzťah celku. Ako celý si vedomý si svojej duše, tela aj ducha, svojho vnútra aj vonkajška – vedomý si celku, ktorým si, aj celkov, ktorých si súčasťou. Konáš a žiješ nie z pohnutia obáv, ale z polohy dôvery a radosti.
Muži dostávali počas obradu prechodu dar, ktorý im mal pripomínať celok a svoje miesto v ňom: že sám si zodpovedným tvorcom! Mohol mať podobu ruženca. Bol to dar modlitby – dar schopnosti priať, sebe aj druhým.
One thought on “Obrady prechodu”