Dieťa sa učí to, čo teba zaujíma, to, čo tebe robí radosť. Keď dieťa vidí blízkeho človeka vykonávať nejakú činnosť s nadšením – vtedy sa ono od neho rado, samovoľne, prirodzene učí. Doslova je k tomu pritiahnuté, k tej činnosti. V školách sa takto, hoci aj od výborného učiteľa, dieťa dokáže prinajlepšom naučiť ako učiť, ako učiť druhých. Pretože ten učiteľ len učí, nerobí nič iné.
Škola ako činorodé zázemie
Zdravé školy by nemali byť vedené učiteľmi, ale ľuďmi, čo robia čokoľvek a robia to s nadšením. Školy by mali byť platformami pre nadšených ľudí, nech je ich povolanie akékoľvek. Mali by byť zázemím pre tých, ktorí sú otvorení a ochotní pracovať v spoločnosti detí – a keď ony prejavia záujem, ukázať im, vysvetliť im, viesť ich, aby deti sami zažili krásu tej činnosti a poňali jej zmysel.
Školy by mali byť takýmito spoločenskými základňami, mali by utvárať priestor a dávať prostriedky. Predovšetkým by mali byť miestom stretnutí dospelých ľudí s deťmi – skutočných dospelých, takých, ktorí našli v živote svoje poslanie a naplnenie – takých, ktorí tvoria svoje životné dielo. Školy nech sú miestami stretnutí, kde by sa práve toto mohli deti naučiť: ako byť samostatný a zároveň spoločenský, zodpovedný a tvorivý, ako si dobre viesť a žiť dobrý život. Ako neostať tým dieťaťom, ktoré potrebuje, ako nechcieť byť potrebný – ale rozvinúť sa – skrátka byť, žiť a žiariť… S ľahkosťou pracovať a byť prospešný a úspešný nie preto, že chcem peniaze a potrebujem uznanie spoločnosti, ale skrátka preto, že som.
Priestor pre zdieľanie nadšenia
Spoločnosť by mala vytvoriť priestor – nie tá nejaká spoločnosť, ale my, rodičia, súrodenci, priatelia detí. Mali by sme spoločne vytvoriť takýto priestor, takéto zázemie. Je to v našom spoločnom, ľudskom, všeobecnom záujme, aby sa nadaní ľudia nevenovali len svojim veciam, ale aby mali v svojej práci priestor aj pre deti, pre našu živú budúcnosť. Aby mali popri práci podmienky svoje nadšenie, zápal a radosť zdieľať s nami ostatnými.
Nie len deti to totiž potrebujú – my všetci sme podvyživení, hladní, nenaplnení. Nám všetkým chýba tá sila a radosť žiť, pracovať, tvoriť, robiť svoj život a svoje okolie pekným. Nerozvinuli sme si túto základnú schopnosť – schopnosť dýchať s ľahkosťou v prúde, schopnosť žiariť do okolia prítomnosť pohrúženia, v ktorom sa rozdiel medzi prácou, zábavou a odpočinkom stiera. Je to schopnosť oddať sa mnohorozmernej zmysluplnej činnosti! Vtedy idú veci ľahko, vtedy sa Svet stáva svetlým!
Všetci môžme byť učiteľmi
Ty sám si učiteľ, keď máš radosť z toho, čo robíš. A keď nie, keď to robíš iba z povinnosti, keď trpíš ako obeť predurčená okolnosťami, keď je to zadaná robota pre domnelý prospech iného – dieťaťa, spoločnosti? Keď sa snažíš, keď si myslíš, že musíš pomáhať druhým, ktorí nie sú dostatoční – pomáhaš im, aby boli podľa predstáv, pomáhaš im, aby aj oni boli v napätí a trpeli a tŕpli pre domnelý cudzí cieľ… Keď sa obetuješ či zapredávaš seba pre „dobro“ niekoho iného… Vtedy silu a nadšenie nemáš. Bez ohľadu na tvoje zamestnanie a papiere, ty učiteľ nie si. Nie si napojený a ostávaš suchý, neplodný, nenaplnený, hladný. Nič deťom nedávaš – naopak, silu im kradneš.
Skutočné učenie je vždy vzájomné. Keď to oboma smermi prúdi, vtedy nie len žiak – aj učiteľ sa živo učí – vtedy oheň horí. Nejde totiž o učivo, ktoré učiteľ už ovláda, ale o vzájomné stretnutie bytostí v mnohorozmernej prítomnosti, tam sa ukrýva vzrušujúca hĺbka možností!
Sme v tom spolu, deti, učitelia, pracujúci aj dôchodcovia – učiteľom môže byť každý z nás – tým, čo žije! Ten, kto rád číta a rád píše, ten nech učí čítanie a písanie. Len akoby pomimo nech si k deťom odskočí – vtedy to pojmú rady. Deti totiž nemajú byť tým stredobodom záujmu, je ním naša spoločná súhra, to celé dianie, priebeh, príbeh.
Takže nenadávajme, ale potiahnime spolu za správne konce. Vytvorme priestor, podporme sa navzájom! Každým svojim dychom, tepom svojho srdca, tým ako žije. Nech ty sám môžeš byť vzorom svojmu okoliu!
Tvoja úloha
Praješ si, aby veci boli lepšie? Ty si stredom svojho sveta – ty sám si ho utváraš. Až ľudia, ktorí našli samých seba, svoj stred a poslanie, až tí dokážu tvorivo a s nadšením zmysluplne spolupracovať. Až tí môžu ako samostatní jedinci spoločne vytvoriť niečo živé. Novú školu! Nové zdravé pojatie školy – takej, ktorá by nebola o vzdelávaní druhých – takej, ktorá by bola priestorom vzájomnej spolupráce za prítomnosti detí.
Až vtedy, keď deti prejavia záujem, vtedy, keď sa zanietia, otvoria… Vtedy, nech je tu priestor venovať sa im, rozvíjať ten zápal, ukázať, viesť ich, primerane ich veku a schopnostiam – pomaly rozdúchavať ten plamienok. Najprv ho však treba zažať a ešte skôr pripraviť chránený priestor kruhu – naše spoločné ohnisko. Až z neho môže vzísť nová, zdravšia spoločnosť!
nádhera! Je smutné, že pro tolik lidí, zvláště pedagogů, je toto nepochopitelné. Co se jim asi muselo stát, že se tak zablokovali, že nevidí Slunce, neslyší zpěv ptáků, necítí vítr povívat jejich duší? Nebo se tak narodili? .….….….xxxx
oni to chapou, ale system nepusti, museji konat jak je prikazano
Systém pustí, ale až človeka, ktorý je dospelý. Nepustí takého, ktorý je od systému stále závislý, ktorý je duchovne závislý od matice, od matrixu, tak ako je dieťa od matky. Nepustí ani takého, ktorý začne proti systému bojovať, tak ako pubertiak, keď vzdoruje rodičom. Aby ale človek dospel, potrebuje si prejsť vlastnou duchovnou smrťou — a k tomuto nás školstvo ani spoločnosť nevedú, práve naopak — vytláčajú a potláčajú smrť a vedomie smrti kde sa len dá… (To v počítačových hrách a vo filmoch nie je skutočná smrť, pretože táto je len naoko, človeka nemení.) Výsledok je, že je väčšina spoločnosti ustrnie v polohe detí (otrokov) a vládnu im tí o málo vyspelejší, vychcaní meraví pubertiaci… Smrť je Zem, je návrat do kolobehu života.
Vystihnuté do bodky! Dakujem.
tak já mám jinou zkušenost, nikdo z mých kolegů na ZŠ nechápe 🙁
Ahoj.
Pravdiva cesta
V praxi si zijem v nasej vasej Svetoskole :
http://lifereset.sk/skola-v-ktorej-sa-deti-ucia-byt-same-sebou/
Prajem vám, nech sa Svetoškola do krásy a sily rozvíja.
Pozrite sa prípadne aj na tento článok týkajúci sa príbehu jednej školy — tu idem už hodne hlbšie do života samého: http://slova.nazemi.sk/blog/2018/06/06/vir-okolo-jednej-skoly-duch-a-zem/