Slová majú svoje korene a vývoj. Nesú v sebe odkazy, svedčia o udalostiach dávnej minulosti. V našom jazyku sú uchované stopy našich dejín. Jednou zvlášť zaujímavou skupinou slov, sú vzájomne príbuzné výrazy hájiť, háj, obhajovať, zahajovať a hojiť. V koreňoslovnom slovníku sú vyložené takto:
hájiť ‚chrániť, brániť‘ · Praslovansky *gajiti, pôvodne asi kauzatívum od praslovanského *žiti – t. j. z významového hľadiska ‚spôsobovať, aby niečo žilo‘, odtiaľ ‚starať sa o niečo, dozerať na niečo‘→ ‚chrániť, brániť‘. Z odvodenín: obhájiť (od toho obhajca, obhajoba), zahájiť1 zastar. ‚zabrániť, zatarasiť‘(pôvodne asi ‚zabrániť vstupu‘), nespisovne zahájiť2 ‚začať, otvoriť‘ (podľa českého zahájiti, pôvodne asi v spojení zahájiti soud ‚ohradiť súdne miesto [a tým začať súd]‘; rovnakého pôvodu ako zahájiť). Pozri aj háj.
háj ‚menší les‘ · Praslovansky *gajь – azda odvodenina od praslovanského *gajiti s pôvodným významom typu ‚chránený les, kam nemožno vstupovať‘.
hojiť · Praslovansky *gojiti staré kauzatívum k praslovanskému *žiti – pôvodný význam bol ‚spôsobovať, že niekto (niečo) žije, ožíva‘, odtiaľ ‚uzdravovať, liečiť‘ (hojiť rany).
– Ľubor Králik: Stručný etymologický slovník slovenčiny. Skrátené.
Skôr ako múry boli háje
Pôvod našich slov siaha do dôb pred tým, ako sme mali spoločenské budovy: úrady, zámky, školy, obchody, súdy či kostoly. Spoločnosť tu bez kamenných múrov bola. Že nestáli domy neznamená, že to, čo dnes zastrešujú, tiež nebolo. Vzdelanie, hospodárstvo, správa, obchod, súdnictvo, duchovno ani snemy nepotrebujú stavby – a zaobídu sa aj bez písma. Prečo to vravím? Súčasná spoločnosť je tak silno spätá s budovami a písmom, až máme sklon prehliadať šírku a hĺbku našich koreňov. Akoby sa až stavbou prvých kostolov a zavedením písomných záznamov vznikla naša kultúra, akoby až vtedy sa začala spoločenská správa našej zeme. Slovenské kultúrne aj miestne korene pritom siahajú niekoľkonásobne hlbšie.
Veľká genetická analýza pomohla spochybniť niektoré „večné pravdy“ salónnej histórie. […] Predovšetkým bolo spochybnené tzv. sťahovanie národov. A síce v tom, že to nebolo doslova sťahovanie národov, ale bol to prevažujúco nájazdový pohyb bojových vodcov kmeňových spoločenstiev s ich bojovými družinami a prípadne aj s tzv. zaisťovacou čeľaďou (moderne povedané: so servisnou logistikou). Totiž neolitické spoločenstvá – teda usadené roľnícko-remeselné spoločenstvá – boli úzko zviazané z pôdou živiteľkou, teda sa priestorovo pohybovali len v miere novovyklčovaných lesov a pririečnych nív. Druhou spochybnenou predstavou je názor, že neolitická Európa vznikla oveľa neskôr než neolitický Blízky východ. […] Metódami vedeckého skúmania genofondu dnešných Slovákov dospel doc. Vladimír Ferák naozaj k pozoruhodnému zisteniu. Vyše 80 % Slovákov zdedilo gény po predkoch, ktorí žili v strednej Európe už v mladšej dobe kamennej. V severokarpatskom oblúku a v pridunajských nivách sme boli už pred osemtisíc rokmi.
– Augustín Marián Húska: Rekordná dlhovekosť slovenskej etnickej identity. Strana 6.
Strediská spoločnosti
Nedbáme na naše staršie a oveľa hlbšie dedičstvo. Zväčša ani netušíme, že vôbec jestvuje a že z neho vlastne ešte stále žijeme. Ani niektorí jazykovedci na to neberú ohľad: napríklad slovo zahájiť vo význame slávnostne začať bolo vyradené ako nespisovné. Pravdepodobne preto, že zahajovanie podujatí má dnes málokedy niečo spoločné s hájom či hájením: ani v zmysle ochrany či zaistenia hraníc a už vôbec nie s lesom či stromami. Boli však časy, keď stromy predstavovali jadro našej spoločnosti a keď háje boli jej strediskami.
Nie náhodou používame v súvislosti s rodovou spoločnosťou výrazy ako kmeň, rodokmeň či rodostrom. Miestom pre spoločenské udalosti, či už z nášho pohľadu svetské alebo posvätné, bol práve háj. Tu sa konali slávnosti a obrady: zasvätenia, svadby, pohreby… Tu sa konali stretnutia spoločenskej samosprávy, správne rady či súdy. Zahajovalo sa, jednalo sa a rokovalo, obhajovalo a dohadovalo… Konali sa tu duchovné podujatia, divadlá či veštby, tu sme sa spájali s duchmi predkov, s naším duchovným dedičstvom. Vlastne všetky dôležité spoločenské podujatia sa začínali práve v posvätnom háji, vo svätoháji.
Kmenové shromáždění chránilo vzájemnou rovnost jedinců, jejich osobní svobodu i jejich majetek. Kmen (raněstředověký gens) tak byl prostřednictvím svého orgánu garantem svobody a vlastnictví svých příslušníků, byl vlastně jakousi asociací rovných a svobodných vlastníků půdy, germánského odalu (odtud Adel – „šlechta“) a slovanské dědiny.
– Dušan Třeštík: Christianizace Slovanů.
Menšie háje bývali v strede dedín. Rozľahlejšie háje boli spoločné pre širšiu oblasť – mohli byť ďalej od sídel, v divokej prírode, na vrchu kopcov, na silových miestach Zeme. Tu sa pravidelne ľudia zo širokého okolia stretávali na slávnostiach a k veciam zemskej a spoločenskej samosprávy.
Háj bol chráneným miestom mimo bežný čas a priestor. Toto posvätné a hájené miesto divej prírody bolo zvláštnym svetom, kde sa rozdiel medzi duchovným, hmotným a duševným stieral. Pod korunami tisíc-ročných stromov dýchala večnosť a veľké kolo života sa tu uzatváralo: prales s jeho nespočetnými bytosťami bol úplným živým celkom, v jeho vzťahoch bola prítomná celá minulosť Zeme. Všetci predkovia od hĺbky vekov tu boli v nejakej podobe s nami. Háj bol strediskom spoločnosti, tu sa všetky bytosti stretávali v jednom spoločnom svete.
háj – slovo označující vydělené místo určené k pobytu předků, doslovné „místo, kde žijí mrtví“. Kronikář zmiňuje, že háj byl velmi uctívaný a „považovaný všemi za nedotknutelný“.
– Naďa Profantová a Martin Profant: Encyklopedie slovanských bohů a mýtů. Strana 40.
Posvätná celistvosť
Keď sa háj uzavrel vonkajšku a otvoril vnútru, stal sa svetom, ktorý je sám o sebe celý a úplný – kde má všetko svoje pravé, riadne miesto. S tým súvisí úcta ku všetkému v háji, hmotnému aj nehmotnému, k tomu živému a aj na pohľad neživému: úcta ku kameňom aj pravzorom, ku kruhu, čiare, závitnici, k vode, kvetu či krížu, úcta k prírodným živlom, stromom, zvieratám a hubám, k prírodným javom, divom a božstvám.
Háj bol hájený, chránený, zaistený – pretože svet je celok, je to kruh všetkého, čo práve je, a ako kruh má svoje hranice – bez nich by sa svet rozplýval do zmätku. Vnútri hraníc je svetlý svet, kde posvätné je všetko. Kraj sveta nie je len hranicou priestoru, ale aj času: v okamihu obradného zahájenia uzatvárame svet – už nás nič z vonku nevyruší. Necháme za sebou temnotu, zmätok, očakávania, výčitky, predpoklady, obavy aj povinnosti – ony miznú. Stojíme nahí u Boha na Zemi. Tu sme v bájnom priestore za koncom a pred začiatkom času, v pravde, ktorá je celá svetlá, hojná, dobrá a večná.
Pôvodné slovanské duchovno držalo vo veľkej úcte aj prírodu a jej ducha. Podľa pôvodnej viery každý je sám zodpovedný a každý sa priamo môže obracať k božským silám aj bez prostredníka. A božské sily sa prejavujú v celej prírode. V nedotknutom lese. V speve vtákov. V hlasoch zvierat. V šume listov, ktoré rozospieva svieži vetrík. V prašťaní prastarých stromov. V hlase posvätných dubov. Vo vôni tlejúceho lístia, v speve plachých svrčkov a lúčnych koníkov. Posvätné lesíky mohli byť ohradené, ale nemuseli. V posvätnom lesíku bolo pre duchovného slovena všetko nedotknuteľné. Žiadne vyrubovanie, žiadne zabíjanie, žiadne prenasledovanie ľudí, ktorí sa hoci aj prehrešili voči spoločnosti, v posvätnom háji nemalo miesta. Toto právo azylu neskôr napodobnili kostoly, univerzity.
– Miro Žiarislav Švický: Návrat Slovenov v duchu a slove. Strana 68.
Veď, ak všehomier je mierny, ak svet je svetlý, ak človek je od podstaty dobrý – potom základnými dvoma protikladmi nie sú vojna a mier, ani dobro a zlo, či svetlo a tma. Tými protikladmi sú celok a časť. Je to hra hraníc. Časť je celkom, ak je ohraničená. Celok je časťou širšieho celku, keď sa hranica spriechodní. Hranice chránia poriadok. Vnútri sveta jestvuje prirodzený poriadok, takže tam netreba pevne dané umelé hranice ani ľudské zákony. Pod ochranou čarovného kruhu nás nič viac ruší a nepúta, môžeme byť skutočne celí „pri tom“ – prítomní, sústredení. Môžeme si vydýchnuť, uvoľniť sa – byť sami sebou. Tu a teraz je to jediné, čo jestvuje. Tu je náš hojivý, mocný, prapôvodný domov!
Slovanskou „pravdu“ můžeme chápat jako nikdy nekončící dosahování „správného“ stavu, určité nezformulované normy, která nebyla totožná s právem, měla mnohem širší platnost. Touto pravdou byl nejspíše slovanský miry. Ten nebyl nedostatkem války jako dnes, byl především smírem, rovnováhou rozdílných mínění a snah, byl vztažen na vnitřní stav společnosti a ne (alespoň ne prvotně) na její vztah k ostatním společnostem.
– Dušan Třeštík: Christianizace Slovanů.
Miesto uzdravenia
Azda neprekvapí, že celistvosť koreňoslovne súvisí so zdravím. Slovo celý má rovnaký indoeurópsky koreň kailo ako anglické slovo whole rovnakého významu. Z toho istého dávneho základu sa rozvinuli aj anglické slová holy (s významom svätý), health (zdravie) a heal (liečiť):
celý · Praslovansky *cělь (*kai-lo-); súvisí s gótskym hails, nemeckým heil, anglickým whole ‚neporušený, celý, zdravý‘, staropruským kailústiskan ‚zdravie‘ a inými – všetko od indoeurópskeho *kai-lo‑, *kai-lu- ‚zdravý, neporušený‘.
– Ľubor Králik: Stručný etymologický slovník slovenčiny. Skrátené.
holy. Staroanglicky halig ‚svätý, posvätný, dobrý, kňažský, cirkevný,‘ zo starogermáskeho *hailaga‑, z protoindoeurópskeho *kailo- ‚celý, neporušený, dobrého znamenia‘.
health. Zo staroanglického hælþ ‚celistvosť, naplnenie, zdravie, zvučnosť‘, zo starogermáskeho *hailitho, z protoindoeurópskeho *kailo- ‚celý, neporušený, dobrého znamenia‘.
whole. Zo staroanglického hal ‚úplný, celý, neublížený, nezranený, bezpečný, zdravý, pôvodný, priamy‘, z protogermánskeho *haila- ‚neporušený‘ (pôvod tiež germánskeho hel/heill/hal/heil ‚záchrana, zdravie, šťastie‘), z protoindoeurópskeho *kailo-, celý, neporušený, dobrého znamenia‘ (pôvod tiež staroslovienskeho celu, celý, úplný‘).
– Online Etymology Dictionary. Preložené, skrátené.
V staroslovienčine malo slovo celiť pôvodne tiež aj význam liečiť, ktorý sa dodnes zachoval vo výraze celiť ranu či v názve byliny skorocel. Slovo hojiť má zase pôvod v tom istom slovnom koreni, ako aj slová háj, hájiť (chrániť) či hojnosť (bohatsvo). Týmto koreňom je praslovanské slovo žitis významom: umožňovať, že niečo alebo niekto žije.
Práve bezpečný, zahradený, hájený priestor a „svätý pokoj“ sú nutnými predpokladmi pre vyliečenie. Ak je choroba stav nerovnováhy a boja prebiehajúceho v tele človeka, tak stav zdravia je práve súlad a celistvosť. Keď prijmeme, že človek je vo svojej zdravej podstate dobrý, potom zločin je následkom duševnej choroby. Zloduchovi nepatrí odsúdenie a trest v dnešnom ponímaní – ale liečenie. Zaujímavosťou je, že slovo zdravý v koreni slova súvisí s drevom. Výraz drevo sa pôvodne vzťahoval aj k živému drevu, podobne ako dodnes anglický výraz wood, ktorý označuje drevo i háj. Strom či les boli vzormi zdravia – a tiež vyrovnanosti a pretrvania!
zdravý, zdraví, zdravit, ozdravit, pozdravit, pozdrav, uzdravit (a jiné). Všeslovanské – polsky zdrowy, rusky zdoróvyj, srbsky‑chorvatsky zdrav, staroslověnsky sъdravъ. Praslovansky *sъdorvъ se nejspíš vyvinulo z indoevropského *su-doruo‑, doslova ‘(jsoucí) z dobrého dřeva’, viz s- a dřevo. K významu srovnej staropersky duruva ‘zdravý’ od stejného základu, dále např. latinsky rōbustus ‘z dubového dřeva’ i ‘silný, otužilý’. Zdravit, pozdravit a podobne znamená vlastně ‘přát zdraví, říkat buď zdráv’.
— Jiří Rejzek: Český etymologický slovník. Skrátené.
Háj bol priestorom, kde tvárou v tvár večnosti mizli osobné pohnútky. Mizol strach, smrť tu bola súčasťou života. V žiare Slnka vyrastali z rozkladajúcich sa odumretých stromov, spomedzi tlejúcich listov, kamenia a machu mladé semenáčiky. Vo svetle večnosti sa ľudské krivdy a spory stávali žabomyšími. Prales bol dokonalým miestom, kde všetkým prestupovalo vedomie celku.
Tu bolo možné ukončiť začarovaný kruh príčiny a následku, zmieriť sa, pustiť domnelú minulosť, odpustiť. V pochopení celku – vo vedomí, že sme v tom všetci spolu ako súčasť celku – bolo možné vyriešiť i zločin tak, aby neostal pocit krivdy, aby trest nezanechal napätie… Aby trest nebol pocítený nikým pocítený ako krivda a nevyvolal pomstu. Háj bol miestom súdov, ale veľmi odlišných súdov od tých, ako ich poznáme dnes.
Vo Vagrii bol uctievaný boh Prove, o ktorom Helmond píše: „keď sme prišli po ceste do lesa, jediného v tejto zemi, ktorá sa celá rozprestiera na rovine, tam sme medzi prastarými stromami uvideli posvätné duby, ktoré boli zasvätené bohu tejto zeme Provovi. Obklopovalo ich nádvorie ohradené plotom, ktorý bol postavený z dreva a mal dve brány. Okrem domácich bôžikov a modiel, ktoré mala každá osada, bolo totiž toto miesto svätyňou celej zeme. Bol pre
ňu ustanovený vlastný kňaz, slávnosti a rozličné obetné obrady. Miestny ľud mal vo zvyku sa tu každý druhý deň v týždni schádzať s kniežaťom a kňazom kvôli súdom. Vstup do nádvoria bol zakázaný všetkým okrem kňaza a tých, ktorí chceli obetovať, alebo ľudí v smrteľnom nebezpečenstve.“– Matúš Vojna: Pohanskí bohovia.
Správa zeme
Bola to vtedy iná spoločnosť ako dnes. Hádam našli vtedajší zástupcovia spoločnosti, poslanci a vládcovia skôr spoločnú reč na sneme na kopci v háji, vystavení živlom, slnku i dažďu. Určite si aj viac uvedomovali vplyv svojich rozhodnutí na Zem ako takú. Hádam boli aj pravdivejší, keď ich pred skutočnosťou nechránil žiadny múr.
Otvorené priestranstvá hájov umožňovali, aby sa do spoločenského chodu a správy svojej zeme zapojili všetci schopní a povolaní, nielen tí majetní či výsadní. Demokracia nie je vec novodobá. Nevynašli ju staroveké grécke mestské štáty. Podobne, ako severské krajiny mali svoj thing – naši predkovia mali veče – snemy, kde sa o veciach vetilo. Aj súčasné výrazy rokovať a parlament súvisia s rečnením. Dôvod, prečo sa o našej pôvodnej rodovej demokracii v učebniciach nepíše je prostý: dejiny sú postavené na písomných zmienkach – pri tom na snemoch sa nepísalo ani nepočítali hlasy – rozhodnutia sa prijímali zhodou všetkých zúčastnených.
Kmenová společnost byla světem pro sebe, proto znamená miry také „svět“. Každý jednotlivec má na tomto míru podíl, stejně jako ho má na společnosti rovných a svobodných lidí, jíž byl kmen, proto má mír také význam „čest, vážnost“, určuje sociální status člověka. Míru se dosahuje jednomyslností (to je také jeden z jeho významů), tedy podle známé zásady slovanského sněmu, který neznal většinová rozhodnutí, právě proto, aby byl zachován nedělitelný miry, jednota řádu kmenové společnosti. Jednomyslné rozhodnutí sněmu již nepodléhalo žádné instanci, naplňovalo mír. „Mir nesudim“, mír není souditelný, říká staré ruské přísloví. Byl věčným řádem společnosti a jako takový byl samozřejmě eminentně sakrální, i když nepodléhal přímo žádnému z bohů.
– Dušan Třeštík: Christianizace Slovanů.
Na našu Zem a jej zdroje, prírodné aj ľudské, sa už dlho zaujímali vládnuce vrstvy krajín rozpadajúcej sa Rímskej ríše. Ich spôsob hospodárstva nie je trvalo udržateľný a preto boli – a do dnes sú – závislí od prísunu sily z vonka.
Hrubá vojenská sila nebola dostatočne účinná, preto vypracovali nový spôsob kultúrneho útoku. Postavili ho na písme a na dobrej povesti kresťanstva. Písmo v tomto novom spôsobe vojenského ťaženia neslúžilo iba na dorozumievanie. Predovšetkým to bol nástroj prepisovania minulosti a predpisovania budúcnosti.
Duchovný útok sa vedie iným spôsobom, ako ten pozemný. Nie je dôležité rozraziť hranicu, ale ovládnuť stredisko. Vojaci si obliekli kňažské rúcha a vydali sa spustiť premyslene zostrojenú zbraň hromadného ničenia v kultúrnych strediskách strednej Európy.
Obecně je uctívání posvátných hájů a stromů v Čechách zmíněno kronikářem, který k roku 1092 uvádí, že ještě kníže Břetislav II. ‚dal pokácet a spálit posvátné háje na mnohých místech‘. […]
Posvátný háj představoval starší formu kultovního místa, později se v takových okrscích stavěly chrámy. Nakonec v nich byly zakládány kostely a kláštery, čímž posvátnost místa přetrvávala, avšak byla nově vysvětlována a zdůvodňována. Slovo háj nakonec ztratilo sakrální význam a stalo se označením pro malý, řidší les.
– Naďa Profantová a Martin Profant: Encyklopedia slovanských bohů a mýtů. Strany 78 a 216.
Je pochopiteľné, prečo mali vierozvestci taký záujem rúbať posvätné lesíky v strede miest a dedín – a neskôr aj v odľahlejších oblastiach. Práve Háje boli strediskami správy spoločnosti – a nie len tej ľudskej – správy spoločnosti všetkých bytostí Zeme. Toto druhé však antropocentrickí monoteisti asi ani netušili – do dnes sa správajú, ako by na Zemi boli sami – dlho neuznávali ani práva žien, nie to ešte iných druhov živých bytostí.
Co to vše tedy znamenalo pro „pohany“ stojící před otázkou, zda přijmout křesťanství či ne? Především to, že každý, kdo se při křtu odřekl „ďábla“, to jest pohanských bohů, někdy v křestní formuli jmenovitě vypočítávaných, nezříkal se jenom jich, ale všeho toho celku, jehož byli součástí, celého míru a pravdy, včetně nároku na svou svobodu a vlastnictví. Odděloval se od kmenového společenství a stával se vlastně dobrovolným vyděděncem. Proto nemohla mít misie zaměřená na jednotlivce v kmenových společnostech prakticky žádnou naději na úspěch, ledaže přišla v době, kdy se tato společnost rozkládala a jednotlivci, zejména ovšem aristokracie, si mohli dovolit ignorovat normy společenského chování. […]
Pokud křesťanství nezasahovalo do vnitřních záležitostí kmene, nebudilo žádný zájem. I tam, kde misionáři vystupovali agresivně, chovali se k nim pohané snášenlivě nebo spíše lhostejně. Počet mučedníků za víru z řad misionářů je tak malý, že to až zaráží.
– Dušan Třeštík: Christianizace Slovanů.
Na rozdiel od povýšeneckých a výnimočných akože kresťanov – prostí ľudia boli na Zemi doma. Život našich predkov bol náročný, boli však šťastnejší ako my dnes – doteraz patria podľa výskumov medzi najšťastnejších ľudí „pohania“ v Indii.
pohan, pohanský, pohanství. Polsky poganin, slovinsky pogân, srbsky/chorvatsky pòganin, staroslovansky poganinъ, poganъ. Převzato z latinského pāgānus ‘venkovan, sedlák’, původně adjektivum od latinského pāgus ‘župa, kraj, vesnice’ (křesťanství se šířilo na venkově pomaleji než ve městech).
— Jiří Rejzek: Český etymologický slovník. Skrátené.
S prírodou spätí ľudia pôvodného duchovnavnímajú samých seba ako súčasť božieho stvorenia. Podieľajú sa na ňom, svojím životom ho napĺňajú. Nehľadajú zmysel života, nepotláčajú život v sebe – žijú naplno. Naši „pohanskí“ predkovia zbytočne netrpeli, nehanbili sa, nečakali na vykúpenie a spasenie. Neboli od narodenia hriešni, vinní ani povinní – boli slobodnými ľuďmi.
Až zatnutím do kmeňa posvätného rodostromu sa ľudia ocitli mimo prírodu, vydedení a nešťastní – toto bolo tým bájnym vyhnaním z raja. Nevinných vyhnal namyslený pán – nie oni, ale on sám bol hriešny, a preto vo všetkom videl hriech. Podľa seba súdil ostatných. Jeho sek bol zásahom do srdca vtedajšej spoločnosti, do jej zdravia, rovnováhy a celistvosti. Násilný zásah ochromil nasledujúce pokolenia.
Koncem 6. a na počátku 7. století papež Řehoř zreorganizoval papežské statky jak v okolí Ríma a v ostatní Itálii, tak i jinde v Evropě, na nichž bezohledně vykořisťoval poddané. […] Ve svých četných spisech zvulgarizoval teorii křesťanství pro potřeby raného středověku a dal tak základ nové církevní ideologii; křesťanství se tím vzdálilo nejen duchu evangelií, ale i pozdně antickému křesťanství představovanému církevními otci – patriarchy. Bůh (Kristus) byl mocným a hrozivým vládcem, který krutě trestal všechna provinění proti sobě a sesílal na lidi nemoci, války a katastrofy. Boha bylo možno usmířit dary a přímluvou svatých a kněží. Dary přijímala a přímluvu zprostředkovala církev, kněží nebo kláštery.
– Magdaléna Beranová: Slované. Strana 238. Preložené.
Nielen háje boli ťaté: Celý náš svet, ktorý oni predstavovali, bol rozbitý na kúsky. Náš ľudský kmeň utŕžil vážne rany, náš rodokmeň, rodostrom… Ranený bol náš strom života, naša prirodzenosť aj príroda! Chceli ľud slova vykoreniť a v priebehu stredoveku a novoveku sa im to skoro podarilo. Vykorenili – odrezali nás od zeme: od tej hmotnej zeme, na ktorej už málokto dnes vie hospodáriť, aj od tej duševnej zeme, od pravdy a minulosti, od našich dejín, od vedomia toho, čo sa udialo. Naše pôvodné duchovno zatienili novým výkladom, živé piesne, báje, hry a obrady nahradili povrchnými, suchými slovami cudzieho strateného ducha.
Chorí zločinci nám ublížili a z nás samých sa postupne stali im podobní, ako choroba postupovala. Namiesto prijatia liečenia v lone panenskej prírody, spotrebúvame a koristíme, podľa vzoru západu ťažíme zdroje – berieme silu druhým.
Bez zeme sme slabí a ľahko ovládateľní. Bez sily prúdiacej od koreňov ku korune, od Zeme k Slnku, sme nevedomí, sme nemocní, trpiaci. V našich bytostiach je rana, ktorá ešte stále krváca. Niekto nám saje krv… Ťažko si to pripustiť, pretože to bolí! Akonáhle upriamim pozornosť na tento pálčivý bod našich duší a dejín… Nezriedka sa vedomie radšej uzavrie, ujde, radšej zas rýchlo zabudne, poprie to, unikne.
Bez priznania rany sa však naša spoločnosť neuzdraví, my sami sa nezahojíme, neožijeme… Nemusíme nasledovať tých, ktorí sa rozhodli popierať naše a svoje dejiny. Súvislosti vychádzajú navonok. Pravda tu stále je! Jej stopy sú okolo, všade v našej zemi, v našej spoločnosti, v našom duchu, kultúre – i v nás samotných: v našich telách, dušiach, v tvojom vlastnom rode.
+++++
obnovujme naše háje pre slávu našich rodov , aj pre zdravie naše
Az neuveritelne ako ste to vsetko synergicky formuloval. Suhlasim na 100%.