Odkloniac sa od prírody a božstva, stali sa oboje divnými. To, čo nie je umelé, čo nie je majetkom človeka – to, čo nie je uchopené, stalo sa nepochopeným. Čo nebolo ukoristené, ostalo divým. Slobodné a voľné, stalo sa divným:
„div, divný, divit se, podivit se, udivit. Praslovansky dziw, rusky div, staroslovansky divъ. Pro praslovanské *divъ lze vyjít z indoevropského*deiuos, které je v litevském diẽvas ‘bůh’, latinském dīvus ‘božský’, staroindickém Dēvá- ‘bůh’, od indoevropského *dei- ‘zářit’ (srovnej den). Významový posun by byl ‘bůh, božský’→ ‘úžas(ný), zázrak’. Jsou však nejasnosti ve vztahu k dívat se i divý.“ — Jiří Rejzek. Český etymologický slovník. Skrátené.
Stvorenie, príroda je zázrak. Keď si človek otvorí oči a zbadá, napríklad tie včely, ako všetky spolupracujú, hmýria, tancujú… Ako to všetko má zmysel – od najmenšieho, po celý les, celú Zem. Neostáva iné, len sa diviť, dívať sa v úžase. Nádhera!
Zázrak. Každý nádych! Čo všetko sa v mojom tele deje? Každá čiastočka sa chveje! V tepe celku. Dýchaš voľne, smelo, slobodne, divo? Dívaš sa, divíš sa? Je svet pre teba zázrak? Či len zákonitá sústava vlnení a prvkov? Podľa seba súdim teba – súdiš druhých, vlastne celý svet…
Boh je divný. Boh je div. Zem sa otvára a na svetlo vychádza bohatstvo! Ak tomu nerozumieš, netráp sa.
Dievča, dievka, deva – divá, divoká – dívať sa, diviť sa, obdivovať – cítim tam súvislosť. Stretáva sa to v dive. Avšak, z pohľadu jazykovedy tam súvislosť nie je. Súvislosti však nezriedka rozum prekračujú. Samodiva je víla – je to bytosť, žena, ktorá sa nám dnes javí divná a nadprirodzená – dnes, keď sme sa v našom myslení a predstavách tak vzdialili od prirodzenosti a prírody.
Diva sa stala nepochopenou a divnou. Stále však žije v našom duchu, stále je v našej duši. Aj keď tomuto obrazu nerozumieme – nemožno mu totiž rozumieť… Divá, nespútaná – tá, čo pustila putá. Tá, čo odpustila. Ona odpustila – ale my nie. My rozumní… Baba Jaga – že zlá čarodejnica – hovoria o nej zlé jazyky. Tie jazyky, čo nerozumejú? Koreň slova napovedá inak: Jaga ako jagavá, žiarivá. Ani dobrá, ani zlá? Rozumom neuchopiteľná.
Tak, ako v tebe je obsiahnuté dedičstvo – sústredený dar tvojich predkov – tak v prítomnom okamihu je obsiahnutá celá naša minulosť. Aj náš jazyk v sebe nesie stopy činov dávno minulých… Rozumní kňazi v dobrej viere šíriaci svetlo, vzdelaní muži bojujúci proti temnote… „Snažme sa a bude dobre, bude nebo…“ Lebo nie je! Nepokojní a nespokojní, niečo im stále unikalo: Dobro sami nemali! Čo teda šírili? Ohňom a mečom… Muži odsudzujúci Zem, zmyselnosť a ženu sekajú naše korene – pretože tie nezapadajú do ich predstáv, pre ich osvietený rozum sú ony temné, neuchopiteľné, neovládateľné, divé.