Keď sme rozorvaní, keď otec neprijíma syna… Keď syn nie je dobrý, taký, aký je. Keď matka neprijíma svoje dieťa, pretože ešte nie je podľa predstáv jej a jej okolia. Bude niekedy? Keď ja neprijímam samého seba, keď nie som so sebou spokojný. Nie som pokojný. Nie som v mieri sám so sebou. Ako môže byť svet v mieri? Je to vôbec svet, keď je to popukané, rozbité, ostré, temné, útrpné a bolestivé? Sú to čriepky, kúsky v napätí a zmätku. Ako ich zhojiť, sceliť?
Pokúšam sa byť dobrý, pokúšam sa vyhovieť mame či otcovi, už sa na nich viac nehnevať a neprotiviť sa – nezrkadliť, že je medzi nami rana. Túžim sa zblížiť. Pomôžem, navarím, otváram sa. Čo prichádza? Jedlo, ktoré som pripravil, nechutí? Stále sa nájde nejaká maličkosť, čo nevyhovuje? Stále nie som dosť dobrý? Zraňuje to. Tak túžim po uznaní a prijatí – a čo prichádza? Zavreté dvere. Vrazené do tváre. Od vlastnej matky či otca. Som smutný a uzatváram sa. Za čas to skúsim znova. A stane sa to isté. Má to cenu? Je aj iná cesta?
Áno. Nerobiť to pre ňu, ani pre neho, ani pre seba. Spraviť to nie pre časť ale pre celok. Časť je vždy len časť, medzi časťami je vždy rana. Aby sa scelili, je nutné vnímať celok, byť si vedomý celku. Čo je celok?
Vesmír? Mier? Svet? Tie obrazy celku dnes už skoro nespoznávame… Boh, bohyňa, božstvo? Tie príklady celistvých bytostí: spokojný Budha u stromu života, Milujúci Ježiš, čistá Mária? Krišna tancujúci s jeho milou Radhou? Modrý jeleň Kauyumari? Svarog a Mokoš? Slnko a Zem? Svarga? Brán k celku je veľa. Zasvätiť svoj život celku, svoje konanie pre dobro celku… Svätý obrázok pomôže, on ten celok predstavuje. Pozvať ich, pozvať boha celku, bohyňu celku, pozvať Božstvo do svojho života.
Tak často nás sklamal, podviedol, zneužil, ranil práve boh. Tento boh ale nebol celkom. V očiach dieťaťa je bohyňou jeho matka a svet, ktorý vidí, je jediný svet. Božstvo veriaceho je dané jeho náboženstvom a spoločnosťou mu je cirkev. Je to skutočne boh na tom oltári? Či len myšlienková bytosť, vytvorená človekom a teda čiastočná a slúžiaca istej čiastočnej spoločnosti? Je to diabol? Spoločnosť bola nebezpečná sekta? Pre koho ako – záleží to na vedomí ľudí. Môže to byť oboje zároveň.
Ako to rozoznáš? Ľahko. Ak sa to voči niečomu vymedzuje, ak to proti niečomu bojuje alebo sa niečoho bojí, je to sekta. Ak je to hladné, nenaplnené, koristnícke či urevané, ak sa to o niečo snaží… Je to sekta. Ak je to, naopak, naplnené a celé, hojné, ladné, prúdiace, mierne, ak je to so svetom v mieri, prosté, bohaté a úplné, pokojné a spokojné… Je to na tebe. Čo vidíš v tom svätom obrázku? Je to čiastočná bytosť alebo brána k celku? Je to akýsi chlap, ktorý žil pred mnoho sto rokmi, či je to celý Vesmír? Láska? Pokoj? Sila života? Čo vidíš, keď sa pozrieš do Slnka? Vidíš jednu stredne veľkú žeravú guľu, jednu z mnohých, malú smietku v rozľahlosti Vesmíru? Čiastku? Alebo bránu k Celku? Vidíš Stred nášho Sveta, toho jedného, jediného posvätného sveta? Svetlého Sveta? Stred, okolo ktorého sa točí naša jediná milá Zem?
Jediné rozhodnutie stačí. Prijímam všetky vzťahy. Oddávam sa celku. Svet sa stáva svetlým. Doba dobrou. Náhoda hodnou. Vitaj! Všetko je inak. Časti našli k sebe cestu, spájajú sa, milujú sa, plodia, tvoria! Rany sa hoja. Znova som celý! Dýcham, konám, nie pre časť, nie pre čiastkový cieľ – ale pre Zem, pre Boha.
„Základom kresťanskej tradície je ‚akt viery‘. To platí v menšej či väčšej miere pre väčšinu ‚vysokých‘ náboženstiev, vôbec ale nemožno tento model použiť pre ‚náboženstvo‘ archaických spoločností. Archaickému svetonázoru je úplne cudzie naše delenie života na nezávislé oblasti, hospodársku a myšlienkovú, súkromnú a verejnú, svetskú a posvätnú, právnu a náboženskú. Tu bolo posvätné bez rozdielu všetko to, čo prekračovalo rámec všednosti, všetko, čo malo nejaký zmysel, počínajúc obradným obrábaním polí, cez obradné jedenie, až po zákony a spoločenský poriadok. Vesmír, svet a ľudská spoločnosť tvorili nerozlučný celok, držaný pohromade ani nie tak nejakým ‚učením‘, podobným kresťanskému, ale akýmsi obecným povedomím večného poriadku.“
– PhDr. Dušan Třeštík, CSc. Od pohanství k christianizaci Slovanů.