Div Perún

Div Perún

Zdroj Wiki­me­dia Com­mons: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lightning_Storm_%28115334089%29.jpeg

V prírode sú dve doplňu­júce sa sily: prud­ká, ostrá, ráz­na a lad­ná, oblá, jem­ná.

V ran­nom stre­doveku čelili slo­van­ské kmene doby­vačné­mu tlaku kresťan­ských suse­dov. Pod hrozbou zániku potre­bo­vali čo najvi­ac vybudiť v sebe tú prvú z nich: pernú silu. Perúnovi ako divu sa dosta­lo najdôležite­jšie miesto. Mal veľa mien a obdôb, pre­tože za bežných okol­nos­tí nebo­lo vhod­né oslovo­vať božstvá pri­amo. Okrem vlast­ných mien mal pre­to Perún pre­to viac rôznych zás­tup­ných označení, buď popis­ných (napr. hro­movlád­ny), ale­bo vychádza­jú­ci­ch z hláskových obmien (napr. Parom). V písom­ných zmienkach spomí­nané božstvá Svan­tovít (doslo­va svätý-najväčší víťaz, pán), Rujevít (doslo­va pán Rujany, jed­ného so stredísk západ­ných Sloven­ov), Jarovít, Jar­i­lo (zosob­ne­nie surovej jarnej sily) majú veľa spoločného s Perúnom a môžu to byť len jeho iné, miestne zauží­vané mená.

U našich pred­kov bola úder­nosť chá­paná pre­dovšekým obranne a ochranne. Slo­va­nia neviedli doby­vačné vojny v sna­he obra­cať druhých a získavať pod­dan­ské územia a otrokov. Per­nosť nebo­la smerovaná do von, ale chráni­la to cen­né vnútri kmeňov. Perún chránil deti, ženy v šestone­dení, úro­du, chlieb. Domovy chránil nie­len pred rana­mi blesku, ale pred nešťastím vo všeobecnosti.

Vzdušný oheň má podobu blesku. Taký­to oheň a aj mies­ta a veci ním poz­načené boli považo­vané za posvät­né, požehnané, liečivé. Nachádzané dávne kamen­né nástro­je boli nazý­vané kamen­ný­mi bleska­mi a prisud­zo­vané Perúnovi: šípové hroty z pazúri­ka, kamen­né mlaty… Perún nie je pôvodne slo­van­ský, možno ho stopo­vať do praveku — je jed­nou z prapôvod­ných síl prírody.

Okrem borievky (jalov­ca), ktorý pichá, jasne horí, vonia a praská bol stro­mom tej­to sily pre­dovšekým dub. Rastie do mohut­nos­ti, jeho tvrdé dre­vo pretrvá­va veky. Posky­to­val tiež obživu. V dávnej dobe a aj v stre­doveku v prí­padoch núdze boli nadr­vené žalude pre­mý­vané v potokoch, aby sa z nich odplav­i­la trieslov­ina a piekol sa z nich chlieb. Indoeurópske pred­pok­ladané slo­vo pre dub *perk­wu (z ktorého vychádza latin­ské označe­nie Querkus) koreňoslovne súvisí s Perúnom.

Zo zvier­at býval s tým­to divom sprá­janý býk, baran, tetrov, z rastlín okrem men­o­vaných tiež kosatec, nazý­vaný niek­torých jazykoch perunika.

Pri duboch sa odohrá­vali slávnos­ti a obrady. Niek­toré ctené stromy stáli v ded­inách a iné na okra­joch územia obce a počas let­ných svi­atkov boli obradne obchádzané. V priebe­hu roka bolo pernú silu najvi­ac potre­ba vybudiť vo ľútom (kru­tom) druhom mesiaci — vo vrc­hole zimy, na Hrom­nice. V priebe­hu týždňa bol Perúnovi ven­o­vaný štvr­tok, keď sa nes­me­lo pri­asť, čo boja jed­na z jem­ných žen­ských prác.

Blesky dopre­vádza­jú búrku, dažde. Tie sú dôležité pre úro­du. Po búrke sa vyčistí nebo, svet je akýsi živší, žiarive­jší — nový. Prať zna­mená aj čis­tiť, čo je odvo­dené od spô­sobu pra­nia na potoku či v rieke, keď sa mokré prád­lo tĺk­lo plá­cačka­mi na kameňoch.

V ľudovej sloves­nos­ti je dochovaný aj žen­ský proťa­jšok — Peruni­ka, Per­pe­runa či Dodola (obme­na odvo­dená od starosloven­ského slo­va dunęti — dunieť, hrmieť). Popísaný bol ľudový obrad, pri ktorom sa neďaleko hlavného dubu v dedine dievky zdo­bili kvet­mi a prosili o dažďové zrážky a plod­nosť polí. Nasle­dovala hosti­na s mäsom obve­to­vaného čierne­ho barana a s koláčom, z ktorého kúsok dostali všet­ci prítomní.

Opro­ti Perúnovi ako povet­erné­mu a hro­mové­mu divu stál Veles ako zem­ský mužský div — pán stád, divej prírody, vôd a duší. U slo­van­ských národov možno stopo­vať báj, pri ktorej títo dva­ja súpe­ria, prvý pre­nasle­du­je druhého a pre­mieňa­jú sa na rôzne zvier­atá, člove­ka, pred­me­ty — kým Veles neu­nikne do vôd. Pripomí­na to pre­me­ny prírod­ných síl, ako víria v čase a priestore. Končia a začí­na­jú vo vode. Zem­ské Velesove vody pri­jí­ma­jú, nebeské dažde dávajú.

Zdro­je údajov:
Alek­sander Gieysz­tor. 2020. Mytolo­gie Slo­vanů. (hlavný zdroj)
Rudolf Bed­nárik. 1943. Sloven­ská vlas­tive­da II. Duchovná kultúra sloven­ského ľudu.
Miro Žiarislav Švický. 2014. Návrat Sloven­ov v duchu a slove.
Mag­dale­na Bera­nová. 2011. Jíd­lo a pití v pravěku a ve středověku.

Zanechaj odkaz

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *