Matka nám dáva oporu, matricu, pevný bod, na ktorom môžme stavať, z ktorého môžme rásť. Matka je naša zem. Ako postupne rastieme, aj matka sa mení. Na začiatku je to tá osoba, ktorá ťa nosí vo svojej maternici. Neskôr ti dáva oporu celá rodina, rod sa stáva tou maticou, ktorá ťa chráni a dáva priestor. A potom?
Dieťa pokračuje širšie, dospieva a vstupuje pod vplyv spoločností, s odobrením rodičov behá po ulici, je dané do škôlky, neskôr školy. To sú matice, ktoré chránia a vedú. Za predpokladu, že obdržali od predchádzajúcich matíc, od matky a od rodiny dôveru a zvolenie… Za predpokladu, že sú s nimi spojené. Ak je tam však zlom a odstup, prejaví sa ťažkosť, rozpor, strach či rev…
Opora tvojho rastu
Kde leží ten bod, od ktorého odvodzuješ všetko ostatné? Ten bod istoty, ten stred tvojho sveta? Držia ho v rukách učení páni, ktorí rozhodujú, čo je pravda a čo nie? Držia ho knihy a overené postupy? Sú tým pevným bodom tvoje spomienky, skúsenosti – ten predpoklad, že všetko nové vyriešim pomocou toho starého?
Je tou bytosťou, ktorá ti dáva oporu a pevný základ, je ňou matica? Matica toho všetkého, čo si myslíš, toho všetkého, čo ťa naučili, čo si si prečítal, tých všetkých zákonov, by mali platiť? Je tým základom umelá ľudská matica pravidiel a zdanlivo neotrasiteľných postupov? Myslíš si, že je istá, že ona ťa podrží… Až kým sa niečo nestane… Čo potom poistky? Polícia? Nemocnica? Kňaz? Závoj sa pomaly odhaľuje a to, čo si si myslel…
Alebo si už z tohto vyrástol a myslíš si, že všetko je o peniazoch? Tvoj život predurčujú obchodné dohody? Zmluvy kryté nie len písmom, ale aj vzájomnou závislosťou, tou umelou krvou spoločnosti – tým prúdom, obeživom: peniazmi. Bolí to, keď o ne prichádzaš… Keď púšťaš žilou majetok, ako by si strácal časť seba – keď mizina sa rovná tvojej smrti, smrti všetkého, kým si?
Alebo sú tou maticou, ktorá ťa drží, medziľudské vzťahy? Rodina a priatelia nadovšetko, držia ťa dobré styky, kamarátstva z detstva, vzájomné služby a písané či nepísané dohody či závislosti?
Predovšetkým ťa drží matka – aký máš s ňou vzťah? Dobrý, priateľský? Či si pri nej podráždený, cítiš sa ukrivdený, neschopný, bezmocný? Chcel by si ju zmeniť, hneváš sa? Viaže ťa svojimi čarami? Nože sa smelo pozri, čo k nej všetko cítiš! Aké spomienky sa drú na svetlo? Matka je prvou ženou v tvojom živote – čo cítiš k ženám? A čo otec? Bol vnútri skutočne vyrovnaným mužom, alebo bol stále ešte len chlapcom, len dieťaťom závislým od matky?
Odpútaním k dospelosti
Dospelým sa človek stáva vtedy, keď v rozvoji presiahne umelé matice, keď vedomím prerastie umelé spoločnosti, keď prezrie ľudský poriadok. Človek sa stáva duchovne dospelým vtedy, keď si uvedomí, že je dieťaťom Zeme a Slnka a presiahne umelé ľudské záležitosti… Vtedy prevezme za svoj život plnú zodpovednosť. S dôverou v seba a Svet sa oddá Životu samému.
Čo ak žena, ktorá ešte nie je duševne dospelá, porodí dieťa? Ak sa ho snaží vychovávať a pritom je sama len dieťaťom hľadajúcim istotu, oporu? Ešte sa nestala nezávislou na spoločenských maticiach, neprešla k vlastnej ženskej sile, k láske k životu, k istote spojenej s uzemnením a vyrovnanosťou. Ak ako duševne nedospelá a neuzemnená ešte nenachádza pevnosť v sebe samej? Čo ak sa ani nemôže oprieť o múdre staršie ženy v svojom okolí? Pretože síce staršie síce sú – múdre však nie… Ak sa voľky-nevoľky teda oprie o umelé matice tvorené mužmi a nechá sa nimi aj v tých najženskejších záležitostiach viesť a ovládať? Z takej matky ide strach!
Ona si nie je istá, neverí si, nedôveruje sebe samej, nie je pevne nohami na Zemi. O to viac núti, straší, podmieňuje, vyhovára sa, zapiera a presviedča! Takáto matka nemiluje, ona sa obáva a dieťa vyrastá v hrôze. Veď ohrozenie matky pre dieťa vždy v dejinách veštilo smrť! Ako môže ustráchaná matka dať dieťaťu skutočnú oporu, podporu, dôveru? Ako môže malé vyrásť, nájsť svoju istotu a sebavedomie? Otvoriť svetu, rozvinúť sa a dospieť? Keď mu chýba základná dôvera v život, keď mu chýba istota matky – tá pevná zem pod nohami?
„Žiadny cicavec na tejto planéte, až na cicavca s názvom človek, neoddeľuje po pôrode behom dôležitej postnatálnej fáze vývoja mozgu novorodenca od matky. Žiadny cicavec na tejto planéte, až na cicavca menom človek, neupiera novorodencovi behom tejto pre vývoj mozgu tak dôležitej fáze materské mlieko, ktoré je pre každého cicavca odlišné. Znásilňovaním týchto dvoch pre cicavce univerzálnych životných zákonov, ktoré praktikuje homo sapiens, má katastrofálne následky: zničené biologické a emocionálno-sociálne zdravie, ktoré ohrozuje samotnú existenciu nášho druhu.“ – James W. Prescott. The Origins of Love and Violence: An Overview. Preložené.
Pán doktor a jeho zákroky a technológie síce pomôžu aj nedospelej matke porodiť… Dospieť nám však žiadna matica nepomôže. Vstúpiť do lona nekonečne milujúcej a zhovievavej Veľkej Matky môže len každý sám. Cesta vedie cez prerod – cez smrť a znovuzrodenie.
Bez spojenia so Šírou Matkou sme slabí a neistí, ostávame nemocnými deťmi, nemocnými otrokmi matrixu. Ostávame otrokmi jediného pohľadu: na Zem, na hmotu, na matériu si premietame maticu naučených predstáv, presvedčení, vier, ideológií, faktov a filozofií. Veríme im, nevidiac cez ne pravdu ani prítomnosť. Umelej matice predstáv, obrazov, kníh a spomienok sa držíme ako opory, bojíme sa jej pustiť – to ona nás väzní v materializme!
Naše vedomie ostáva len úzke, detské, aj keď telá máme navonok dospelé. Aj to sa však dobou postupne mení… Videl si tie obrázky sivých mimozemšťanov? Veľké oči, hlavy, prsty, vetché postavy malého vzrastu, bez druhotných pohlavných znakov… Technológie v niečom pomôžu, ale plne dospieť nie. Skutočne si takúto budúcnosť prajeme?
Láska a závislosť
Je láska a je závislosť. Ľudia, čo lásku nepoznajú, mýlia si ju so závislosťou. Závislosť totiž prichádza prvá: bábätko je od matky závislé. Ono ešte nedokáže milovať, len sať a cítiť napĺňanie. Jeho opora sa nachádza v jeho matke. Kde je pevný bod matky? Ak matka samej sebe ešte nedôveruje, ak sa opiera len o papierové autority a názory okolia… Jej dieťa sa ocitá v závislosti na matrixe… Na staroveko-novovekej virtuálnej realite. Rozhlas, televízia a multimediálne počítače len pridali ďalšiu vrstvu.
To, čo sa bežne chápe pod výrazom objektívna realita, je len maticou vytvorenou ľudskou spoločnosťou. Je to sústava myšlienok a predstáv, ktoré filtrujú a posudzujú tvoje vnemy. Ony rozhodujú, čo je dobré a čo zlé, čo je normálne a pravdivé a čo neskutočné a bláznivé.
„To pozemské je zároveň materiálne. Latinské slovo ‚mater‘ (matka), má v sebe rovnaký koreňoslovný základ ako slovo ‚matéria‘ (hmota). Nepriateľskosť voči ženám typická pre moderné duchovné náboženstvo, usilujúce o oslobodenie sa od hmoty skrz ducha, má tak svoje dôvody i vo fakte, že ženstvo je svojou podstatou protipólom ducha. Je zemité a zmyslové a kladie tak spiritualizácií odpor. Na predobraze pohlavného aktu a plodenia je však zrejmé, že ku stvoreniu patrí oboje. Jedine v zemi je duch plodný, jedine so ženou stvorí muž nový život. ‚Duchovno‘ samo o sebe je, rovnako tak ako mužstvo samo o sebe, úplne impotentné. Je dobré leda tak k sebauspokojeniu. Preto je väčšina filozofických a teologických kníh tak málo účinná – podnecujú čitateľov nanajvýš k vlastnému (pochopiteľne duchovnému!) sebauspokojovaniu, ale neposkytujú mu ‚výživu‘, nie sú v pravom slova zmysle ‚tvorivé‘.“ – Wilfried Nelles. Muži, ženy a láska. Strany 22 a 23.
Pravda je taká, že všetko je pomerné, v pomere, vo vzťahu k tebe, k matici, o ktorú sa opieraš a k Zemi – a od toho odvodené. Každý vzťah a prípad je jedinečný. Matka dieťaťa, ktorá je závislá od cudzieho výkladu objektívnej reality, je sama ešte duševne dieťaťom. Dve deti potom vzájomne súperia a pretláčajú sa – bojujú o životnú silu. Nezrelá matka nezriedka nevedome saje silu z vlastného dieťaťa či vnúčaťa, sama súc závislá, slabá a nemocná.
V priestore zmätku, medzi nezrelými ľuďmi, kde matky sú príliš často sami vo svojom vnútri stále ešte len deťmi, tu sú si všetci dlžní, všetci sú hladní a nenásytní. O životnú silu a nadšenie je núdza… Je to tmavý priestor bez lásky, prúdenia, a napojenie. Peniaze to nespravia.
Je to vôbec Svet? Toto väzenie nedostatku, ustavičnej potreby a spotreby? Kde niet sily a bezpečia, kde niet skutočnej opory, základne, Zeme – tam sa niet od čoho odraziť. Tam sa nevidíme, nerastieme, nedotýkame, nevyvíjame – len sa slepo pútame, bojíme, tlačíme a ubližujeme si. Chýba nám životná sila a dôvera v život, chýbajú nám zdravé vzory nutné pre zmenu, vedenie k dospelosti a príklady zrelosti. Toto nie je pokrok ani vývoj – ale úpadok!
„matka, máti, matička, mateřský, mateřství, mateřština. Vlastně zdrobnělina od staročeského máti (genitiv mateře), které je všeslovanské – staropolsky mać , rusky mat’, srbsky a chorvatsky mȁti, staroslovansky mati. Praslovansky *mati.
matice ‘matka (šroubu); soustava čísel (prvků); kulturní organizace’. Vše přeneseně od *mati (viz. matka).
matrice ‘forma, tiskařský negativ’. Z německého Matrize z francouzského matrice z latinského mātrīx ‘(zvířecí) matka, děloha’ od māter.
materiál, materiálový, materiální, materialismus, materialista, materialistický, materializovat, materializace. Přes německé Material téhož významu z pozdnělatinského māteriālis ‘hmotný’ od latinského māteria ‘látka, hmota’, původně ‘stavební dříví; kmen a výhonky ovocných stromů’, a to od māter ‘matka’ (strom je tu metaforicky brán jako ‘matka’, protože rodí ovoce).“ – Jiří Rejzek. Český etymologický slovník. Skrátené.